NL
UK
 Leveranciers-login
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang onze nieuwsbrief en digitale magazine
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.
ARTIKEL
Deel dit artikel
Assetmanagement in het post-coronatijdperk Assetmanagement
Download dit artikel als pdf
Is uw adres bekend, dan wordt de pdf meteen geopend, anders krijgt u een link toegestuurd.
Ook ontvangt u onze volgende nieuwsbrief.

Assetmanagement in het post-coronatijdperk

Assetmanagement

Welke blijvende invloed zal het coronavirus uitoefenen op de onderhoudssector, vraag Dirk de Nutte, CEO van The Grain, zich af. Wat er niet verandert: menselijk en technisch falen. Wat er wel verandert: hoe mensen hiermee omgaan. Hoog tijd voor een technologische sprong voorwaarts.
Geen artikel meer missen? Meld u kosteloos aan. ASSETMANAGEMENT IN HET POST-CORONATIJDPERK Welke blijvende invloed zal het coronavirus uitoefenen op de onderhoudssector, vraag Dirk de Nutte, CEO van The Grain, zich af. Wat er niet verandert: menselijk en technisch falen. Wat er wel verandert: hoe mensen hiermee omgaan. Hoog tijd voor een technologische sprong voorwaarts. Als we de coronacrisis spiegelen aan de financiële crisis van 2008, kunnen we een aantal paralellen trekken. Na 2008 veranderde de bankensector grondig en daarmee ook de rest van de wereld. Regeringen eisten compensaties voor geleverde staatsgaranties, legden strengere controleregels op en beperkten alle risico’s, met gevolgen voor gewone particulieren en ondernemers. Zo zal ook de coronacrisis voor verandering zorgen voor ons algemeen gedrag en onze specifieke werkkring, of het nu social distancing is of iets anders. We zullen nieuwe of aangepaste veiligheidsregels opgelegd krijgen die het werk voor de onderhoudssector en andere sectoren moeilijker of althans een stuk gecompliceerder maken. UITDAGING Tegelijkertijd biedt deze crisis ook kansen om deze uitdagingen en onszelf te overstijgen als sector. Technologie kan immers heel wat van de nieuwe, corona-gerelateerde problemen en uitdagingen binnen assetmanagement verkleinen of zelfs volledig oplossen. Hierbij is het beter om die technologie te verwelkomen en te omarmen dan door een buitenlandse tech-tsunami overspoeld te worden. Zo zorgen we dat we vooraan staan aan het begin van een nieuwe, industriële transitie. ROBOTISERING Wat gaat er specifiek veranderen? Mensen zullen zich meer bewust zijn van extra risico’s en veiliger gaan werken. Robotisering zal toenemen. Mensen mogen dan van nature bang zijn voor het ‘grote onbekende’, maar verandering en ‘vooruitgang’ zijn ook essentieel. Steeds meer industrieën bewijzen dat de integratie tussen mens en machine werkt, denk maar aan de hypermoderne productielijnen van Audi Brussels. Door AI en robotics zullen banen en sectoren drastisch en fundamenteel wijzigen. Operators, onderhoudstechnici en reliability engineers worden ware F1-coureurs. Die zijn niet alleen bezig het maximale rendement uit hun raceauto te halen en de race te winnen, maar sturen gedurende de race ook meer dan 1.500 datapunten per seconde naar de ingenieurs die aan de kant staan, over de werking van hun 8 Maintenance Benelux | nr. 3 | juni 2020 Maintenance Benelux | nr. 3 | juni 2020 9 ASSETMANAGEMENT | Dirk De Nutte, CEO The Grain machine. Net als de hightech operator dat met de technologie van de toekomst gaat doen. BOOT MISSEN Misschien denken we binnen een paar jaar wel met nostalgie terug aan ‘vroeger’, toen mensen nog zelf machines, elektriciteitskasten en installaties openden en manueel onderhielden. Mijn vraag aan de voorhoede van de asset managers van vandaag is: wanneer maken wij de volledige overstap naar door AI aangestuurd en door robots uitgevoerd onderhoud? Op dit ogenblik zijn er in China al vergevorderde en geïmplementeerde toepassingen van het onderhoud op die manier. Willen we deze boot missen en verdrinken in een Chinese zondvloed? SCHIJNVEILIGHEID Verandering is moeilijk, maar onvermijdelijk. Natuurlijk kunnen we kiezen voor veiligheid en business as usual, net als Kodak, Nokia of Bank of America dat deden. Met alle gevolgen van dien. De kennis, data en technologie om onze traditionele, reactieve, preventieve en predictieve manier van onderhoud om te vormen naar een pro-actieve en prescriptieve manier van onderhoud zijn nu al beschikbaar. Indien AI en AR voldoende laagdrempelig, intuïtief en mensgericht zijn, kunnen we op die manier veiligheids- en onderhoudsproblemen beter voorspellen, analyseren én uitvoeren dan ooit voordien. Algoritmes kunnen constant bijleren en dankzij voortschrijdend inzicht asset failures beter voorspellen en voorkomen dan ons mensen, en dit door een slimmere mix van forecasting modellen gebaseerd op rijkere historische, contextuele en actuele data. AR kan technici en operatoren op een consequente en gestandaardiseerde manier ondersteunen bij het uitvoeren van taken en zo het risico op falen verlagen. EVOLUTIE Sterker nog, onze efficiëntie kan exponentieel stijgen door het gebruik van nieuwe technologie. Waarom tien monteurs laten rondlopen als de raceauto perfect op afstand gemonitord kan worden? Zo zullen we evolueren van reactief (What do we see?), via diagnostisch onderhoud (Why did it happen?) naar prescriptief, proactief onderhoud (What could happen best?). En dit kan de onderhoudsindustrie exponentieel laten groeien en diversifiëren. We evolueren naar een wereld waar de mens minder uitvoerende spil wordt, maar eerder een creatieve innovator. Dit zal van iedereen binnen assetmanagement aanpassingen vragen. Onze rol in onderhoud verandert grondig, waardoor we nieuwe skills zullen moeten leren. Het klassieke onderhoudsprofiel zal evolueren naar een operator-context, net als de F1-coureur of de vliegtuigpiloot die niet alleen het vliegtuig bestuurt maar ook de werking monitort en bijstuurt. Een maintenance manager met de juiste tools en support kan een change manager én game changer voor de hele onderneming worden. VITAAL Laten we niet uit het oog verliezen dat onderhoud een hoger doel heeft dan ‘machines laten draaien’. Die machines houden onze economie draaiende, onze voedselvoorziening, onze farmaceutische industrie. Daarmee hoort assetmanagement tot de vitale beroepen. Maar juist daarom zullen we onze industrie beter, efficiënter en innovatiever moeten maken. Niet enkel uit pure kostenefficiëntie, maar ook om een krachtig tegenwicht te bieden tegen de opkomende markten. Evolueren we door de coronacrisis richting een ‘nieuwe globalisatievorm’ van institutionele diversiteit en heterogeniteit of blijven we verder ‘sub-optimaliseren’ in een globalisatie die gericht is op institutionele harmonisatie en convergentie? Of nog anders: opteren we voor een overgeglobaliseerde wereld, waarin we voor alles afhankelijk worden van import uit het Verre Oosten en andere opkomende markten? Of kiezen we ervoor om met al onze knowhow en middelen in nieuwe hightech industrieën te investeren die zelf de wereld veroveren? Aan ons de keuze. Laat ons opportunistisch gebruik maken van deze crisis en iets groots realiseren. Het is tijd voor assetmanagement 4.0. ● Wilt u meer ontdekken over de toekomst van maintenance en assetmanagement 4.0? Volg dan één van onze inspiratiesessies waaronder ‘From wrench to algorithm’. Meer informatie op www.thegrain.pro ‘Wanneer maken wij de volledige overstap naar door AI aangestuurd en door robots uitgevoerd onderhoud?’ Het coronavirus. (Foto: unsplash) Het coronavirus. (Foto: Adobe stock) Dit artikel is afkomstig uit Maintenance Benelux www.maintenancebenelux.nl © ProcesMedia
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverteren