MaintenanceBenelux.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang onze nieuwsbrief en digitale magazine
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.
ARTIKEL
IoT: exact weten waar materieel zich bevindt Internet of things
Download dit artikel als pdf
Is uw adres bekend, dan wordt de pdf meteen geopend, anders krijgt u een link toegestuurd.
Ook ontvangt u onze volgende nieuwsbrief.

IoT: exact weten waar materieel zich bevindt

Internet of things

Bij het Internet of Things denkt iedereen al gauw aan allerlei apparaten en gadgets in huis die op het internet zijn aangesloten. Maar het biedt ook hele zinnige toepassingen in het bedrijfsleven, zoals het bewaken van de conditie van machines, het aangeven of bepaalde ruimtes beschikbaar zijn of het beheren van materieel.
Gerard van der Veer, hoofd materieelbeheer van GMB heeft daar positieve ervaringen mee. Het familiebedrijf, waar circa 430 mensen werken, bouwt installaties voor waterzuivering, renoveert riolen, bouwt en onderhoudt pompstations en gemalen, en voorziet dijken van onder andere uitstromingen en visvriendelijke gemaaltjes. “We werken steeds op andere plekken in het land. Onze mensen zijn vaklieden die zich verantwoordelijk voelen voor het goed omgaan met het materieel, van handgereedschap, pompen, graafmachines tot grote vrachtwagen. Toch gebeurde het vroeger weleens, dat een uitvoerder bij werk A klaar was en bij werk B aan de gang ging zonder door te geven of alle materieel was meeverhuisd. Ze moesten dat ook handmatig bijhouden. Daardoor was er soms ineens een apparaat of werktuig zoek en dook pas na drie maanden weer op. Dat is nu verleden tijd”, zegt Van der Veer.

Gerelateerde expertise

EXACT WETEN WAAR MATERIEEL ZICH BEVINDT Bij het Internet of Things denkt iedereen al gauw aan allerlei apparaten en gadgets in huis die op het internet zijn aangesloten. Maar het biedt ook hele zinnige toepassingen in het bedrijfsleven, zoals het bewaken van de conditie van machines, het aangeven of bepaalde ruimtes beschikbaar zijn of het beheren van materieel. Gerard van der Veer, hoofd materieelbeheer van GMB heeft daar positieve ervaringen mee. Het familiebedrijf, waar circa 430 mensen werken, bouwt installaties voor waterzuivering, renoveert riolen, bouwt en onderhoudt pompstations en gemalen, en voorziet dijken van onder andere uitstromingen en visvriendelijke gemaaltjes. “We werken steeds op andere plekken in het land. Onze mensen zijn vaklieden die zich verantwoordelijk voelen voor het goed omgaan met het materieel, van handgereedschap, pompen, graafmachines tot grote vrachtwagen. Toch gebeurde het vroeger weleens, dat een uitvoerder bij werk A klaar was en bij werk B aan de gang ging zonder door te geven of alle materieel was meeverhuisd. Ze 6 Maintenance Benelux | nr. 2 | april 2019 Maintenance Benelux | nr. 2 |april 2019 7 INTERNET OF THINGS | Erik te Roller | Fotografie: Marco Vellinga moesten dat ook handmatig bijhouden. Daardoor was er soms ineens een apparaat of werktuig zoek en dook pas na drie maanden weer op. Dat is nu verleden tijd”, zegt Van der Veer. MATERIEEL TRACEREN Het materieel bestaat uit bijna 21.000 eigen materieelstukken en ongeveer 2.700 stuks uniek genummerd materieel. Veel materieel is nu uitgerust met tracers van het Belgische bedrijf Viloc. Die werken op een kleine accu en geven tweemaal per dag via de telefoonmasten een signaal af. Met behulp van zogenaamde LoRa-technologie valt de locatie met drie masten vrij nauwkeurig te bepalen. Soms is er ‘Met één druk op de knop zie ik een landkaart met de locaties van alle materieel’ Ultimo krijg ik direct toegang tot de online webpagina’s waar alle materieel netjes staat gesorteerd met de locatie erachter. Met één druk op de knop zie ik een landkaart, waarop staat aangeven waar alles zich bevindt.” ONDERHOUD Om goed bij te kunnen houden wanneer ‘alles met een stekker’ weer aan een jaarlijkse keuring volgens NEN 3140 toe is, maakt Van der Veer gebruik van de module Periodiek Onderhoud. Hierbij zijn de gegevens over de keuringsstatus van het materieel opgeslagen in een database. “Soms kan er aanleiding zijn de keuring te vervroegen, bijvoorbeeld als er een nieuw project van start gaat en iemand meteen met het materieel aan de slag moet kunnen gaan.” RDW Standaard is er ook de mogelijkheid om externe bronnen, zoals de RDW-database aan Ultimo te koppelen, merkt Van der Veer op. “Daarmee heb je via je systeem toegang tot gegevens als merk, bouwjaar, chassisnummer en ook de vervaldata van de APK-keuring en de tachograaf.” IN ÉÉN KEER GOED Van der Veer is heel tevreden over het functioneren van de nieuwe software. “In het verleden maakte ik wel mee, dat ICT-firma’s van alles beloofden, maar dat je in de praktijk dan toch tegen allerlei problemen aanliep. Deze keer ging het in één keer goed. De implementatie verliep snel en alles werkte vrijwel meteen. Er zijn meer modules die we zouden kunnen gebruiken, zoals die voor het bijhouden van tankbeurten, maar we hebben de verleiding kunnen weerstaan om alles tegelijk te willen doen. Dan zou de implementatie veel te ingewikkeld zijn geweest. We doen het liever stap voor stap, zodat we ervan verzekerd zijn dat alles meteen functioneert en succesvol verloopt.” ● Gerard van der Veer, hoofd materieelbeheer van GMB, bouwer van waterzuiveringsinstallaties, pompstations en gemalen. de aankoop en het beheer van graafmachines en andere werktuigen waren verdeeld over de administraties van de zes afzonderlijke bedrijfsonderdelen in het ERP-systeem. “Nu alles aan de bedrijfssoftware van Ultimo is gekoppeld, heb ik veel gemakkelijker toegang tot alle administratie en daardoor meer overzicht. Inmiddels is hier ook het Viloc-systeem op aangesloten, evenals een module waarmee ik de status van de materieelkeuringen bijhoud. Het gps-systeem volgt later. Tijdens mijn werk moest ik vroeger steeds wisselen tussen de systemen. Nu heb ik toegang tot alle administratieve gegevens en data vanaf één plek. Als ik bijvoorbeeld het scherm ‘locaties’ aanroep in bij de volgende meting slechts één mast die het signaal opvangt, maar dan weet Van der Veer uit ervaring dat hij ervan uit kan gaan dat het materieel nog steeds op dezelfde plek aanwezig is. De tracers zijn ook uitgerust met RFID-tags, waardoor het mogelijk is om de plaats van materieel elke paar minuten te bepalen als deze zich op een eigen opslaglocatie bevindt. Op een webapplicatie van het Belgische bedrijf is te zien waar het materieel zonder een eigen stroomvoorziening zich bevindt. Groter materieel met een eigen accu geeft gps-signalen af, die via een ander volgsysteem binnenkomen. Van der Veer weet niet alleen waar de stukken zich bevinden, maar kan nu ook gemakkelijk de kosten ervan toewijzen aan het juiste project. ALLES OP ÉÉN PLEK Tot voor kort kampte Van der Veer ook met het probleem dat de gegevens over bijvoorbeeld Met Ultimo heeft GMB toegang tot alle administratieve gegevens en data vanaf één plek in het systeem. Dit artikel is afkomstig uit Maintenance Benelux www.maintenancebenelux.nl © ProcesMedia
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenLogin controlpanel