MaintenanceBenelux.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang onze nieuwsbrief en digitale magazine
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

Expertise

Voeg uw bijdrage toe
Case stories
Selecteer
Zoek

Kennisbijdragen

Heeft u een kennisbijdrage voor deze pagina?  Voeg toe

Artikelen

Enge ventilator blaast boosaardig  Spitsuur in de zetmeelfabriek vraagt om transportlucht
Enge ventilator blaast boosaardig
Spitsuur in de zetmeelfabriek vraagt om transportlucht De grijze ventilator is nog maar een jaar in dienst bij de zetmeelfabriek Avebe in Groningen. Zijn voorganger is naar de eeuwige jachtvelden omdat die de nieuwste ontwikkelingen niet meer bij kon benen. De zetmeelfabriek gebruikt de verse ventilator voor de productie van transportlucht in het proces. De productie begint elk jaar na de nieuwe aardappeloogst en duurt tot ongeveer april/mei het jaar daarop. De slogan van Avebe over aardappels luidt: ‘We halen eruit wat er in zit’ maar dat lijkt voor de nieuwe aanwinst niet op te gaan. Het beklemmende geluid uit de ventilator klinkt naar een lekke uitlaatpijp van een auto. Met zo’n enge ventilator gaat Avebe de komende campagne niet in.

De nieuwe ventilator bij Avebe heeft een elektromotor van zesendertig kilowatt. De motor is tweepolig en draait daarom drieduizend omwentelingen per minuut. Door de toepassing van een frequentieregelaar zijn de toeren instelbaar. Zo kan de ventilator inspelen op de wisselende vraag uit het proces. Middels een lamellenkoppeling drijft de motor een tweemaal gelagerde as aan waarop een ventilator zit. De ventilator heeft achterwaarts gebogen schoepen zoals gebruikelijk bij de verplaatsing van schone lucht. Omdat de beide aslagers aan één kant van de ventilator zitten, wordt dit in vaktermen een overhangende rotor genoemd.
Maintenance Benelux 2015-4, p.38
2016 biedt kansen en bedreigingen Gluren bij onze buren voor best practices in IoT
2016 biedt kansen en bedreigingen
Gluren bij onze buren voor best practices in IoT Het einde van een (boek)jaar is bij uitstek een reflectiemoment. Wat ging er fout? Maar vooral wat zijn de verbeterpunten? En dezer dagen waarschijnlijk wat zal 2016 ons brengen? De economie herstelt zich voorzichtig en sommige bedrijven noteren al weer heel gunstige cijfers, hoewel ‘zo goed als voor 2008’ nog wel erg weinig doorklinkt. Een van de zekerheden is dat u meer en meer data ter beschikking staan. Maar wilt u of kunt u er wat mee? Wij schetsen voor u wat (licht)puntjes aan de horizon. Geïnspireerd door onze Ooster- en zuiderburen.

Zo spraken gebruikers en leveranciers van diverse hulpmiddelen ter ondersteuning van de big data begin oktober met elkaar in Würzburg op het vijfde Digital Plant Kongress. Ogenschijnlijk zetten onze Oosterburen Industry 4.0 eerder in maar ook daar blijkt nog niet iedereen even ver en optimaal gebruik te kunnen maken van de schat aan informatie.
Maintenance Benelux 2015-4, p.30
Horlogemakerwerk op macroschaal Onderhoudsmanager Martin Walhout bij Yara
Horlogemakerwerk op macroschaal
Onderhoudsmanager Martin Walhout bij Yara Martin Walhout is onderhoudsmanager bij Yara Sluiskil, wereldwijd een van de grootste productielocaties van minerale meststoffen en industriële chemicaliën op stikstofbasis. Walhout houdt zich bezig met budgetteren, initiëren en uitvoeren van onderhoudsstops in een bepaalde chemische plant op Yara Sluiskil. En dit jaar is dat, althans onder zijn verantwoordelijkheid, de salpeterzuurfabriek. Ook de nitraatfabriek krijgt tegelijkertijd een grote onderhoudsbeurt. Het kritieke pad betreft de vervanging van de turbine, met zijn 13 MW een uiterst nauwkeurig ‘werkje’.

Als onderdeel van Yara International ASA, met ruim 12.00 werknemers, verspreid over meer dan 50 landen, beschikt Yara Sluiskil (operationeel sinds 1929) over meerdere fabrieken. Op het terrein in Sluiskil staan moderne installaties die diverse chemische stoffen produceren. Die fabrieken zijn onderling veelal met elkaar verbonden. Belangrijke producten die in Sluiskil gemaakt worden zijn ammoniak, salpeterzuur, vloeibare CO2 , ureum producten zoals Air1® en NOxCare® en ureumhoudende en nitraathoudende meststoffen. De belangrijkste grondstoffen voor de bereiding van minerale meststoffen en de industriële chemicaliën zijn aardgas, lucht (stikstof), water (en stoom) en dolomietsteen. Ruim 85 procent van de producten wordt geladen in schepen. Schepen met een laadvermogen tot 50.000 ton en een maximale diepgang van 12.5 meter kunnen afmeren aan de kade van Yara Sluiskil.
Maintenance Benelux 2015-4, p.24
Meer items
Heeft u een artikel voor deze pagina?  

Bedrijven

Busch BVDenios BVGCM nvHitma Groep B.V.
Langkamp Technology B.V.LeBlansch Bulkhandling Equipment BVMettler-Toledo B.V.PRUFTECHNIK N.V.
Safe Site ValbeveiligingUE Systems EuropeUnique Safety Products / Lockout-Tagout-Shop.comVinçotte Nederland
Wilt u uw bedrijf ook hier vermelden?  Voeg toe of  

Productnieuws

Heeft u productnieuws voor deze pagina?  Voeg toe

Whitepapers

Heeft u een whitepaper voor deze pagina?  Voeg toe

Productbeschrijvingen

Heeft u een productbeschrijving voor deze pagina?  Voeg toe

Fotoverslagen

Heeft u een fotoverslag voor deze pagina?  Voeg toe
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel