ZOEK
MaintenanceBenelux.nl
 

Alles over onderhoud
en proces-optimalisatie meer »

Expertisecenter

Laatste nieuws

Agenda

Vacatures

Vakblad

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!
Lees de maandelijke nieuwsbrief.

Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

Over MaintenanceBenelux.nl

Expertisecenter - Veiligheid

Veiligheid

 

Veiligheid

Alles op het gebied van veiligheid; van systemen en componenten tot redundantie, regelgeving op dit gebied en misstanden.

Synoniemen
veiligheidssystemen, componenten, veiligheidsplannen, redundantie, Safety Stel synoniem voor

Subpagina’s

Brand- en explosieveiligheid

Brand en explosiebeheersing, Brand- en explosiepreventie, Explosie-ontlasting, Breekplaten; Explosieluiken; Explosiepanelen; Explosiesloten; Explosieveilige draaisluizen; Snelsluitende kleppen met detectie; Vlammenonderdrukking

Machineveiligheid

Lockout-Tagout systemen; interlocksystemen, machineafscherming interlock systemen, veiligheidsschakelaar, machine afscherming, laserscanners

Veiligheidsrichtlijnen

ATEX, CE, EH, HACCP, P.E.D., UN / ADR / RID / IMDG, REACH

Persoonlijke bescherming

PBM

 

Kennisbijdragen

Heeft u een kennisbijdrage voor deze pagina? Voeg toe +

 

Artikelen

Artikelen gepubliceerd in vakblad Maintenance Benelux

Open dit artikel [pdf]
nr 2015-3

de discussie over zeswaardig chroom

ION-directeur Egbert Stremmelaa Na Defensie is nu ook bij de Nederlandse Spoorwegen onder onderhoudspersoneel grote onrust ontstaan over het gebruik van verf voor treinen waarin het kankerverwekkende element chroom6 is verwerkt. Hoe moeten in het algemeen onderhoudsmensen met chroom6 omgaan? Hoe zit het ook met een komend verbod van chroom6. Aanleiding tot een interview met Egbert Stremmelaar, directeur van de Vereniging industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland (ION). Hoe voeren we het verbod op een goede manier uit?

ION is een branchevereniging voor in totaal 350 lidbedrijven (ongeveer 6000 fte’s en ongeveer 600 miljoen omzet) in Nederland. De organisatie komt op voor de belangen van deze bedrijven. “Op dit moment spelen er een paar dingen”, zegt Stremmelaar. “We zijn uiteraard bezig met de standaards en normen; waar houdt de branche zich aan? We zijn bezig met kwaliteitsystemen en we geven opleidingen en trainingen in het vakgebied maar op dit moment gaat verreweg de meeste aandacht naar het op een veilige en zo milieuvriendelijk mogelijke manier veiligstellen c.q. niet te snel afbreken van het mogelijke gebruik van materialen. Dan moet je met name denken aan stoffen als chroom (zeswaar dig chroom in het bijzonder), nikkel en bijvoorbeeld boorzuur.” Als we Stremmelaar specifiek vragen naar chroom6 antwoordt hij: “Dat is een zeswaardige chroomverbinding die over het algemeen in een oplossing zit en uiteindelijk gebruikt wordt om drie dingen te bereiken. Je kunt ermee hard chro meren, dus zorgen dat een oppervlak extreem hard wordt, dat zie je vooral in machineonderdelen en de automotive. Een breder gebruik van chroom6 is in een conversie- of schoonmaakvloeistof. Dan moet je vooral denken aan het voorbe handelen van oppervlakten waarna er een hechtlaag op komt. De toepassing van zeswaardig chroom is altijd in een verbinding die daarna wordt omgezet in andere elementen of wordt gebonden. Je zal dan ook in een bumper geen chroom6 tegenkomen. Dat is gewoon chroom geworden en in conversielagen wordt chroom6 voor het grootste ge - deelte omgezet in andere elementen. Chroom6 blijft in beperkte mate en in gebonden toestand op het oppervlakte achter.” Als derde vorm wordt Chroom6 gebruikt als pigment in vloeibare coatings.
Open dit artikel [pdf]
nr 2015-3

Comfort en bescherming moeten hand in hand gaan

Ronald van Esch van Honeywell Safety Products over de belangrijke stappen voor een veiligere werkomg Elke keer tonen statistieken aan hoe gevaarlijk sommige bedrijfsactiviteiten zijn. Zo berekende Eurostat, het bureau voor statistiek van de Europese Unie, dat er in 2012(1) in de Benelux alleen al in de bouwsector bijna 30.791 grote ongevallen, waarbij het slachtoffer meer dan drie dagen niet kon werken of, in extreme gevallen, overleed, plaatsvonden. Dat kostte de sector duizenden verloren werkdagen. Bij grote shutdowns en turnarounds gaat het vaak al niet anders. Waarom is dat risico zo groot en wat kan eraan worden gedaan om de veiligheid van werknemers te waarborgen.

Ronald van Esch, managing director van Honeywell Safety Products Benelux, ver telt hoe een stelselmatige aanpak van risicoanalyse aanzienlijke verbeteringen kunnen brengen in de veiligheid op sites. De verantwoordelijkheid voor veilig heid brengt meerdere uitdagingen met zich mee. Het is voor grote bedrijven al lastig genoeg om specifiek veiligheids personeel en -infrastructuur te hebben. Voor het midden- en kleinbedrijf ziet het plaatje er anders uit. Bij dergelijke bedrij ven nemen eigenaren en senior managers ook de veiligheidsrol op zich, naast hun andere verantwoordelijkheden. Dat betekent dat op de hoogte blijven van de meest recente veiligheidsinnovaties, -informatie en -training nog moeilijker kan zijn. Is het alleen het aantal overwegend kleine bedrijven of is het de combinatie van de tijdelijke locatieomgeving, de aard van het werk, de voortdurend lage inschatting van risico’s door werknemers, enz.? Op deze vraag bestaat geen een - duidig antwoord maar de manier om de veiligheid consequent te verbeteren, is om een stelselmatige aanpak te hebben voor de meest algemene risico’s. Door met een frisse blik naar deze risico’s te kijken en ze elk op hun beurt aan te pak ken, kunnen bedrijven van elke omvang helpen het aantal letsels en ongevallen onder hun werknemers te verlagen.
Open dit artikel [pdf]
nr 2015-3

Gezonde werknemers cruciaal voor innovatief en concurrerend vermogen

A+A 2015 van 27 – 30 oktober 2015, Düsseldorf De organisatie van de vakbeurs A+A ziet een sterk toenemende belangstelling voor veiligheid en gezondheid bij bedrijven. Gezonde werknemers worden steeds belangrijker voor bedrijven als het gaat om innovatief en wedijverend bezig te zijn. Ook de gevolgen van de vergrijzing worden cruciaal voor het voortbestaan van bedrijven.

Deze trend komt aan bod tijdens de 30ste editie van A+A in Düsseldorf. De internationale vakbeurs met congres voor persoonlijke bescherming, veiligheid en gezondheid op het werk vindt ditmaal plaats van 27 tot en met 30 oktober. Het evenement telt dit jaar bijna 1800 expo santen en is uitgebreid naar ruim 65.000 vierkante meter. Preventie biedt economische kansen Een gericht preventiebeleid op het ge bied van veiligheid en gezondheid in de werksituatie geeft bedrijven aanzienlijke economische kansen die vooral met het oog op de vergrijzing in Europa beter zouden kunnen worden benut. Dit stelt Bruno Zwingmann, directeur van coope ratie Basi, Bundesarbeitsgemeinschaft für Sicherheit und Gesundheit bei der Arbeit. “De stijgende gemiddelde leeftijd van de werknemer heeft invloed op de industriele sector en op bedrijfsprocessen. Technologische ontwikkelingen in de industrie zoals de digitalisering zorgen voor een rationaliseringsslag zoals bijvoorbeeld robotisering. Een positieve combinatie van deze ontwikkelingen, samen met de vergrijzing, biedt grote kansen voor de in dustrie in Europa”, verwacht Zwingmann.
Open dit artikel [pdf]
nr 2015-3

Oude milieucontainers voldoen niet meer aan PgS15-richtlijn

Europees gecertificeerde opslagvoorziening gevaarlijke stoffen voor Royal van Lent In het kader van de milieuwetgeving is Royal van Lent Shipyard wettelijk verplicht om de duizenden liters primers, oplosmiddelen, verven en gietvloeren die ze jaarlijks gebruiken voor de afwerking van hun superjachten op een veilige manier op te slaan. Door de voortdurend aan verandering onderhevige PGS15-richtlijn bleken de verouderde milieucontainers die hiervoor gebruikt werden niet meer te voldoen, onder andere qua brandwerendheid. Denios kreeg opdracht om de opslagfaciliteit voor de gevaarlijke stoffen te upgraden naar de huidige stand der techniek.

In de wereld van de superjachten is Royal van Lent Shipyard inmiddels een begrip. Al meer dan 150 jaar zijn zij geves tigd op het karakteristieke Kaag-eiland. In 1949 ging Royal van Lent een strategisch partnership aan met Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer en de Voogt Naval Architects in Haarlem. Onder de naam Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders) opereren ze he den ten dage nog. Samen beschikken zij over drie van de modernste werven en een hightech ontwerp- en enginee ringbureau. Afhankelijk van de lengte en overige bouwmaten worden bij Royal van Lent Shipyards met een team van 275 medewerkers, gemiddeld zo’n twee superjachten per jaar gebouwd. Hiervoor wordt gewerkt met zeer hoogwaardige materialen en de allernieuwste machi nes. Het grootste jacht dat tot nu ooit het daglicht zag bij deze werf was 101 meter lang. Mussert, Arbo- en Milieucoördinator bij Royal van Lent Shipyard: “Kwaliteit, duurzaamheid en innovatie staan bij ons centraal.”
Open dit artikel [pdf]
nr 2015-1

Regelmatige inspectie van oog- en nooddouches verplicht én noodzakelijk

Installeren op basis van technisch en praktisch beheersplan Bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken, moeten de beschikking hebben over goed functionerende nood- en oogdouches om snel en langdurig te kunnen spoelen, aldus de Europese norm EN15154 uit 2006. Deze norm stelt eisen aan het sproeipatroon, de hoeveelheid water die de leiding afgeeft, de hoeveelheid water die uit de douche komt en de stabiliteit van de watertoevoer. Waterkwaliteit en -temperatuur zijn hierbij van essentieel belang. Hoewel dit eenvoudig klinkt, lijkt de praktijk weerbarstiger. Verder valt ook op het gebied van inspectie en onderhoud in ons land nog een en ander te verbeteren. In dit artikel aan het woord hierover Peter van Doesum, directeur van Denios BV.

Bij het werken met gevaarlijke stoffen zijn goed functionerende nood- en oogdou ches wettelijk verplicht. Bij Europese bedrijven zijn de voorzieningen er meestal wel maar functioneren ze ook optimaal en voldoen ze volledig aan de richtlij - nen? Peter van Doesum is hier duidelijk in. “Nee, er valt op dit gebied in Europa nog aardig wat te verbeteren. Neem nou bijvoorbeeld de oogdouches. In Amerika wordt voor oogdouches een minimum- en maximumwatertemperatuur voorge schreven, conform de Amerikaanse norm Ansi Z 358.1-2004, daarbij dient de water temperatuur te liggen tussen tenminste 15,5 en 35 °C. In Europa kennen we dit niet. Er worden bij ons aanbevelingen gedaan op dit gebied maar bedrijven zijn niet verplicht om zich daaraan te houden. Zo schrijft de EN15154 in een bijlage als advies dat de watertempera tuur boven de 15 °C moet zijn.
Heeft u een bijdrage voor deze pagina? Voeg toe +
 

Leveranciers

Leveranciers en andere bedrijven en organisaties, zoals contractors, consultants, etc

 
Verfijn de selectie
Klik hieronder om alleen de bedrijven in die groep te zien.

Brand- en explosieveiligheid
Machineveiligheid
Veiligheidsrichtlijnen
Persoonlijke bescherming

Klik hier om al deze bedrijven een email te sturen.

Wilt u uw bedrijf ook hier vermelden? Klik dan deze rubriek aan in de vermeldprocedure, of stuur ons een email.

 

Productnieuws

Nieuws over producten en diensten van vermelde bedrijven

Heeft u een bijdrage voor deze pagina? Voeg toe +
 

Whitepapers

Heeft u een bijdrage voor deze pagina? Voeg toe +
 

Productbeschrijvingen

Beschrijvingen van producten en diensten van vermelde bedrijven

Heeft u een bijdrage voor deze pagina? Voeg toe +
 

Fotoverslagen

Een serie foto's van een product of dienst behorend bij dit onderwerp

Heeft u een bijdrage voor deze pagina? Voeg toe +
Deze pagina werd 4427x opgeroepen sinds 1 januari 2017.
 
 .
 .
 .